♥ I don’t suffer from insanity, I enjoy every second of it!♥

Brontofobi

Kategori: Allmänt

Hej på er! 
Jag tänkte berätta en sak om mig själv nu när det börjar närma sig sommartider. Det handlar alltså om en fobi jag har, den heter precis som rubriken - brontofobi! 
Jag har haft det så länge jag kan minnas, men det har blivit mycket värre nu när jag blivit äldre. 

Brontofobi är alltså att man är jätterädd för åska! Jag har alltid tyckt det varit skämmigt men jag måste börja acceptera detta. Jag har vart i kontakt med en KBT- psykolog MEN jag vill inte betala 6000 kronor för det...

Jag börjar redan tidigt på våren tänka på åska och hur jag ska planera min sommar för att slippa den så mycket som möjligt.
Det är inte själva blixten jag är rädd för utan det är ljudet! Speciellt när åskan är precis ovanför en.. Huga!:'( 
Jag HATAR det verkligen.. 
Men jag har bestämt mig att jag ska försöka konfrontera rädslan och "möta" åskan i sommar. Jag ska INTE kontrolleras av det & jag tänker inte kolla väderappen varje dag!! Jag kan klara detta själv! Jag tänker inte låta rädslan vara ett handikapp mer.
Berätta gärna om du lider av någon fobi & om du lyckats besegra den själv eller med hjälp!!!

Men vad är en fobi?
Fobi innebär stark rädsla och kan definieras som situationsbunden ångest.
Alla människor upplever rädsla för någonting, men när det gäller fobier är rädslan oerhört stark och kopplad till ångest. Den största skillnaden mellan att vara rädd och att ha en fobi är att fobier ofta skapar många och stora problem i vardagen.

Brontofobi (Astrafobi/Keraunofobi/Tonitrofobi)
Brontofobi är en fobi som innebär stark rädsla för åska. Brontofobi kan ofta leda till agorafobi (torgskräck),
där man utvecklar en rädsla för att lämna hemmet vid åskoväder eftersom hemmet ofta är en slags
trygghetszon för den drabbade.

Symptom vid en fobi är bland annat hjärtklappningar, andsvårigheter, svettningar,
panikattacker och psykiskt påfrestande tankar. De symptom som i viss mån utmärker
just brontofobi är att personen ofta söker sällskap så att andra kan försäkra denne om
att allting är okej. Det är även vanligt att man försöker gömma sig - om det så än bara
innebär att hålla för ögon och öron.

Detta är en av världens topp 10 mest vanliga fobier och den förekommer hos både människor och djur.
Det är en vanlig fobi hos barn och många växer ifrån den.
Men alla växer inte ifrån rädslan.

Såhär glad är jag inte när det åskar kan jag lova...



Kommentera inlägget här: